KAŽU DA JE POLICIJA NEMOĆNA Marušić i Pavela o teškim nesrećama: Umor je problem, neki voze i po 20 sati i igraju se zakonom velikih brojeva
U dvije teške nesreće jutros su sudjelovali albanski državljani.
U prometnoj nesreći koja se dogodila jutros oko 5.30 sati kod Velikih žala smrtno je stradao 59-godišnji državljanin Albanije. Oko 10.30 sati došlo je i do prometne nesreće kod Solina u Župi dubrovačkoj. Teško ozlijeđen je također albanski državljanin.
Ovi današnji primjeri dakako nisu jedini u kojima stradavaju albanski državljani koji su obično na dubrovačkom području u tranzitu
Kontaktirali smo prometnog stručnjaka Željka Marušića, glavnog urednika Autoportala.
- Postoji taj problem kad se putuje iz Njemačke, Austrije pa sve do Albanije. Ljudi očito ne planiraju nigdje odspavati i nesreće se događaju. Dakle, umor je veliki problem. - rekao je Marušić.
- Radi se o onima koji su daleko od mjesta u kojem rade. Recimo, kad putuju naši ljudi u Međimurje ili Zagreb nije kilometraža kao kad se putuje tisuću, dvije tisuće kilometara. Na velikim putovanjima se takve stvari događaju. To su posljedice životnih navika. Neki voze i po 20 sati i igraju se zakonom velikih brojeva. - objasnio je Marušić.
Pitamo ga što može policija učiniti.
- Nemoguće je to kontrolirati. Kako policija može znati je li netko spavao? jedino baš ako vidi da krivuda po cesti. Jedino što se može je savjetovati da se ne vozi umoran, stavljati upozoravajuće table da se ljudi odmore ako su umorni. No, nažalost policija ne može puno. - dodao je Marušić.
Inače, Grad Dubrovnik prvi je u Hrvatskoj dobio reflektirajuće prometne ploče s natpisom na hrvatskom i engleskom jeziku: 'Ako ste umorni, zaustavite se".
Projekt je to bio predsjednika dubrovačke podružnice udruge Sigurnost u prometu Denisa Pavele.
- Današnji užurbani način života i rada utječe na sve aspekte života pa tako i na vožnju. Sve više ljudi sjeda za volan nakon nedovoljnog i nekvalitetnog sna, što može dovesti do teških prometnih nesreća prouzrokovanih umorom. Imamo jedan drugi vid vožnje pod umorom koji se odnosi na našu županiju, a to je vožnja osoba u tranzitu koja nekada traje i više od 15 sati prema odredištima kao sto su zemlje Albanija, Kosovo... - govori Pavela.
- Vozački umor je drukčiji oblik umora, to je onaj mentalni kojeg karakterizira smanjenje motivacije, pospanost, smanjenja pažnje, slabija kontrola nad vozilom, npr. varijacije u brzini, krivudanje unutar prometne trake. Još opasnije je to što vozač nije svjestan koliko je umoran i sjeda u automobil. Kao posljedica umora može doći do mikro-sna. Mikro-san je kratka epizoda spavanja koja može trajati djelić sekunde do trideset sekundi, a može se dogoditi u bilo koje vrijeme i obično nenadano. Također, osoba obično nije ni svjesna da je zaspala i smatra kako je cijelo vrijeme bila budna ili kako su joj misli odlutale. - napomenuo je.
- Teško je utvrditi je li umor uzrokovao neku prometnu nesreću jer vozači rijetko priznaju krivnju, a sudar ih razbudi pa nema tragova pospanosti ni svjedoka. Ipak, postoje određene specifičnosti kod prometnih nesreća za koje se smatra da su prouzrokovane umorom; često su to teže prometne nesreće u kojima se nerijetko dogodi da vozač pogine, često sudjeluje samo jedno vozilo i jedan vozač, često je izlijetanje vozila s ceste, ne postoje nikakvi tragova kočenja ili bilo kakvi drugi tragovi koji bi sugerirali da je vozač pokušao izbjeći sudar. - rekao je on.
Posebno je istaknuo kako "nema načina da se prevenira vozački umor osim da se prije puta vozač dobro i kvalitetno naspava".
- Vozački umor je najvažnije prepoznati na vrijeme te napraviti pauzu, prošetati, popiti kavu, popričati sa suvozačem ili pojačati radio. Svaki vozač ima neki svoj način koji će ga razbuditi. Države mogu informirati vozače o opasnostima vozačkog umora i mogu postaviti „rumble strips“ (vibracijske trake) na rubove i sredinu ceste. „Rumble strips“, odnosno zvučne ili vibracijske trake koje se rade hrapavljenjem dijela ceste, glodanjem ili nanošenjem tankih reljefnih slojeva. Zvučne trake predstavljaju jednostavan i jeftin način upozoravanja vozača (ili buđenja) jer proizvode glasnu buku i podrhtavanje vozila što upozorava vozača da je skrenuo s ceste. S napretkom tehnologije pojavljuju se i razni uređaji koji alarmiraju vozača kada dođe do promjene u vožnji. Jedan od načina prevencije je i projekt udruge Sigurnost u prometu "Ako si umoran, zaustavi se" koji je implementiran 2016.god te je pokazao izvrsne rezultate. - ističe.
- Ono sto je također bitno s obzirom na to da se nalazimo u tranzitnom području je to da se na graničnim prijelazima osim granične kontrole, od strane policijskih službenika iste "prepozna" kao umorne i pospane vozače, upozna ih se s najbližim odmaralištima, ali i da ih se isključi iz prometa po potrebi s obzirom na to da je vožnja kao takva i kažnjiva po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. - napomenuo je.