/* */

OD CVIJEĆA I BETONA DO PROBLEMA: Tko treba saditi cvijeće? Otkrili smo sve detalje ovih radova

Autor: Ljubica Foškulo Autori fotografija: Čitateljica

U svrhu ispitivanja radova ulijevanja betona u žardinjere koje je potaknulo interes javnosti, poslali smo upit na dvije adrese: Luka Ploče d.d. i Lučku upravu, obzirom da su oba subjekta uključena u nadležnost obale. Iza naizgled običnih žardinjera i cvijeća, stoje vrlo zanimljive problematike koje su nam izložili uključeni subjekti.

'Naime, područje Putničke obale je u općoj nadležnosti Lučke Uprave Ploče, a  temeljem prijenosa koncesije i prava s koncesionara Luke Ploče d.d. na podkoncesionara Luka Ploče - Usluge d.o.o, najbrži put za odgovor na sva operativna pitanja po navedenoj temi mogu se dobiti direktnim kontaktiranjem podkoncesionara, tj. tvrtke', odgovorili su nam iz Luke Ploče d.d. na poslani upit.

Slijedom navedenog, kontaktirali smo direktora Luka Ploče Usluge d.o.o. Zdenka Jelavića kako bismo dobili odgovore.

'Navedene žardinjere su naše i mi smo ih postavili na Putničku obalu. Na istoj obali imamo koncesiju za privez brodova čim se bavimo, no isto ne uključuje održavanje žardinjera i sađenje cvijeća, pa ni uređenje dijela zelene površine koji dijeli glavnu cestu i Putničku obalu jer to nije definirano našim poslom', navodi direktor te nadodaje kako su preuzimanjem posla na putničkoj obali učinili da sve bude na nivou drugih hrvatskih luka.

Trošak održavanja žardinjera, puno je veći od nekoliko tisuća kuna

Dapače, u poslovnom smislu, to je trošak koji bi za ovu firmu sa samo troje zaposlenih, predstavljao preveliki teret, zbog čega se odlučio na najbolje moguće rješenje: ulijevanje betona u žardinjere kako bi se isti uljepšali, ali i kako bi se onemogućilo daljnje zapuštanje istih. 'Naglasit ću da ovdje nije riječ o samo nekoliko tisuća kuna, kako se navodilo u javnosti, već su ti troškovi puno veći. Pa nas radi samo troje u ovoj firmi i moramo brinuti o financijskom budžetu za uspješnost firme, ne možemo si još priuštiti brigu oko nečega o čemu bi trebao brinuti Grad ili Turistička zajednica ili netko treći ukoliko im je stalo do cvijeća na šetnici', navodi Jelavić te kaže da bi po zakonu imali pravo i ograditi taj dio za obavljanje svoje djelatnosti, no nisu htjeli dijeliti grad niti uskratiti građanima takvu šetnicu. 'Obala je u funkciji prihvata putničkih i trajektnih brodova, a ovdje govorimo o otvorenom sustavu za javnost, što nije slučaj ni u jednoj drugoj luci kod nas. Kako svi mogu vidjeti, osim za ugodne šetnje, realno je površina korisna i za 'divlji' parking. O cijenama parkinga na takvom dijelu uz obalu, možete saznati kontaktirajući primjerice onu u Splitu', pojašnjava Jelavić aludirajući da se na drugim obalama isto naplaćuje.

'Neka netko drugi održava, mi ćemo platiti skidanje betona'

Ujedno nam je podrobno objasnio na koji način se održavanje žardinjera i cvijeća rješavalo prethodnih godina. 'U vrijeme Karamatića i bivše vlasti, tadašnja Općina Ploče je održavala te površine', objašnjava te navodi da je do promjena došlo promjenom vlasti. 'Promjenom vlasti počelo se postavljati pitanje čija je to djelatnost, zašto to radi Općina i tada se postigao dogovor da će  Lučka uprava isto održavati, sve do prije dvije godine. Deset godina su Grad i Lučka uprava zajedno ovo održavali, a nitko nam sada nije niti najavio da se to više neće raditi. Na kraju su svi to pustili i ostavili nama, a zbog neodržavanja zadnje dvije godine, pretvorile su se u ruglo!  Stoga sam odlučio utrošiti 20 tisuća kuna na betoniranje istih kako bi se to ruglo ispravilo, a i kako bi se prekinula ta agonija s održavanjem', navodi direktor iz Luka Ploče Usluge.

'Poanta je, ako ćemo držati šetnicu sa cvijećem, neka isto cvijeće održava Grad ili Turistička zajednica ili neka treća strana kao što su prije radili i kao što bi i trebali i ne bismo riječ rekli', jasno je rekao.

Ujedno naglašava kako su iste kod srednje škole zabetonirane već barem sedam godina, a kako kaže, nije htio da izgledaju kao one ispred Robne kuće. 'Stavljanjem betona će barem biti ljepše, te ćemo ih još obojati u tri boje kako bi dobile na estetici, a vidim da je građanima sada barem poslužilo i za odmor jer imaju više mjesta za sjedenje', rekao je u šali komentirajući da su ovom akcijom barem dobile novu svrhu.

Napominje kako i dalje ostaju otvoreni za dogovor s Gradom ili s bilo kojom zainteresiranom stranom, tako i s Lučkom upravom, za koju kaže da bi mogla pridonijeti obzirom da kao produžena ruka Vlade RH obavljaju dio posla u našem Gradu, iako, kako tvrdi, to nije ni njihova obveza.

'Evo, platit ćemo skidanje betona ako će netko isto održavati!', zaključuje Jelavić.

Lučka uprava: Ključ problema je u prvenstvenoj koncesiji

Iz Lučke uprave smo dobili pisano očitovanje na upit koja pak na temu 'običnih' žardinjera iskazuje neke sasvim druge i mnogo veće probleme.

'Za upravljanje lučkim sustavom nadležna je lučka uprava. Ova bi ustanova, prema konceptu upravljanja lukama kakav je definiran zakonskom pozadinom u RH, trebala upravljati svim aspektima aktivnosti na području luke među kojima su lučki sadržaji, investicijski projekti, standardi usluga i odnosi među pojedinim subjektima', napisali su iz Lučke uprave te nadodali kako konkretno pitanje betoniranja žardinjera mogu samo komentirati, ne i regulirati, zbog toga što prvenstveni kocensionar Luka Ploče d.d. prema odredbama ugovora ima povlašteni status.

Beton umjesto cvijeća simbol je drugih problema

'Beton umjesto cvijeća simbolizira pristup gospodarenju lukom nametnut upravo prvenstvenom koncesijom.Argumentirane velikim brojem radnika i radnim mjestima prvenstvene koncesije su u trenutku preustroja lučkog sustava dodijeljene bez natječaja tadašnjim lučkim poduzećima, kako bi im se omogućila prilagodba tržišnom gospodarstvu. Međutim, razdoblje na koje je prvobitno dodijeljena prvenstvena koncesija, konkretno Luci Ploče d.d.  (do 2017.) naknadno se produljilo do 2037., pa se opet produljilo (ponovo bez natječaja) i tada ova kategorija gubi smisao jer ostaje ekskluzivitet u smislu neprecizno definiranih obveza, standarda i razine kvalitete, povlaštene koncesijske naknade, tarifiranje usluga i sl.', pojašnjava ravnateljica Deša Rathman te naznačava kako iz toga proizlazi, kao i u ovom slučaju žardinjera, da se kod gospodarenja javnim dobrom primjenjuje isključivo kriterij privatnog, a izostaje kriterij društvenog interesa. 'Danas kao posljedicu imamo privatna poduzeća (sa znatno smanjenim brojem radnika) koja gospodare lukom bez mogućnosti intervencije javnog sektora', kaže.

Lučka uprava prestala plaćati održavanje

Ujedno navodi kako je dolaskom na čelo Lučke uprave, osim što su je, kako kaže, 'dočekali navedeni problemi u upravljanju', odlučila prekinuti praksu financiranja pojedinih djelatnosti za koje drži da stvaraju štetan poslovni odnos za Lučku upravu. Među njima se našlo konkretno i financiranje sadnje cvijeća na Putničkoj obali, s čime su žardinjere i ostale zapuštene.

'Dolaskom na mjesto ravnatelja Lučke uprave prekinula sam praksu financiranja sadnje cvijeća. Održavanje zelenih površina, naime, obveza je koncesionara, pa financiranje istoga od strane lučke uprave stvara štetan poslovni odnos koji proizlazi iz pogodovanja privatnom subjektu, te otvara pitanje tretmana ostalih koncesionara koji nemaju status prvenstvenog. Drugim riječima, Lučka uprava bi po svojoj nadležnosti trebala moći zadati primjerice da se takvo područje održava na odgovarajući način i da se postavljaju zelene površine i žardinjere sa cvijećem svakih 10 metara. No, ključ problema je što mi nemamo takvu nadležnost niti ovlasti na području gdje upravlja prvenstveni koncesionar Luka Ploče d.d., obzirom na povlašteni status koji mu je dodijeljen od strane bivšeg vodstva', kaže te nadodaje.

'Ovakav primjer jasno naznačuje i brojne druge probleme u efikasnosti upravljanja od strane Lučke uprave', zaključuje Rathman.