/* */

GDJE SU ZAKONI ZA NTF? Prekrcava se nafta, zastarijeva oprema, a nadzora i dalje nema

Autor: Ljubica Foškulo Autori fotografija: ntf.hr

Radničko Vijeće NTF-a uputilo je apel premijeru  BiH tražeći hitne mjere s obzirom da u firmi vladaju izrazito loši uvjeti poslovanja. Tragom navedenog, teško se ne zapitati kako uopće firma, što se bavi djelatnošću koja je visokorizična obzirom na ekološke i sigurnosne standarde, bez ikakvog nadzora i dalje opstaje na lučkom području. Nameće se i pitanje ima li uopće rješenja za ovu situaciju s kojom je Lučka uprava Ploče suočena već dulji niz godina.

'Zadnje 3-4 godine u tehničko održavanje instalacija terminala skoro se može reći da se nije uložila niti jedna kuna, tako da je tehnička ispravnost na samoj granici da izgubimo dozvolu za rad', navelo je Radničko vijeće u svom pismu premijeru BiH u kojemu ga informiraju  o zabrinjavajućem stanju tvrtke kao i nezakonitostima u njenom upravljanju, izostanku tehničkog održavanja postrojenja i drugim manjkavostima koji rezultiraju financijskim gubicima za NTF.

Nagovještaj moguće tehničke neispravnosti Terminala unutar kojeg govorimo o djelatnostima skladištenja i prekrcaja naftnih derivata (benzinskih i dizelskih goriva) u luci Ploče, koji se gotovo u cijelosti otpremaju u Bosnu i Hercegovinu, svakako je alarmantno upozorenje kad uzmemo u obzir činjenicu da terminali, iako jesu neosporno vlasništvo NTF-a, nemaju nikakav službeni nadzor kakvom bi trebali podlijegati po zakonima RH.

Bez koncesije nema ni nadzora ni upravljanja

Naime, još se nije riješilo pitanje njegove koncesije na lučkom području pa ova tvrtka obavlja djelatnost bez ikakve pravne osnove. Time se nastavlja trakavica s kojom se Lučka uprava suočavala prethodnih godina. Podsjetimo, terminal se nalazi na pomorskom dobru, te kao takav, sukladno hrvatskim zakonima mora imati koncesiju za rad, kao što imaju brojne druge tvrtke koje koriste prostor i obavljaju djelatnost na lučkom području, a to nije slučaj s NTF-om.

Zabrinutost za navedenu situaciju iskazala je i Lučka uprava. 'Koncesija je instrument upravljanja uz uvjet da su u ugovoru ugrađeni mehanizmi regulacije, kontrole, sankcioniranja, minimalnih standarda, izvršenje poslovnih planova, cjenovne politike prije svega radi velike ugroženosti od ekoloških i sigurnosnih problema, a zatim i radi izostanka mogućnosti valorizacije lučkih resursa kao i činitelja konkurentnosti luke u sadašnjoj situaciji', pojašnjava Deša Rathman ukazujući na važnost problematike.  

S obzirom na djelatnost NTF-a i tehničko neodržavanje na koje upućuje Radničko vijeće, a što smo spomenuli na početku teksta, izvjesno je da iz njihovih postrojenja vrebaju potencijalne opasnosti za koje ne postoje mehanizmi upravljanja niti regulacija u cilju sprječavanja istih. Kako kažu iz Lučke uprave, skrenuli su posebnu pozornost na važnost uspostavljanja sustava upravljanja rizikom za ekosustav i okruženje od strane nadležnih, gdje nisu isključeni požar, eksplozije i onečišćenje kao potencijalne prijetnje lučkom području.

'Ova bojazan je pojačana nakon što se može vidjeti da već duže vrijeme tvrtka 'Comet' iz Ploča, u vlasništvu 'Energoinvesta' iz Sarajeva, koja se nalazi 50 metara od granice Terminala, već duže vrijeme ne obavlja poslove održavanja postrojenja (tankova) na NTF-u iako joj je to godinama bila osnovna djelatnost i jedan od razloga njenog osnivanja', navode iz Lučke uprave.

Traži se rješavanje problematike s NTF-om

S obzirom da je u pitanju tvrtka koja je u vlasništvu Federacije BiH, iz Lučke uprave kažu da se ova problematika svodi na bilateralno pitanje zbog čega ne mogu individualno pristupiti rješavanju. Stoga su se obratili nadležnim institucijama, kako bi se opet aktualizirala ova problematika i potaklo njeno konačno rješavanje.

'Uputili smo ponovo zahtjev Ministarstvu prometa i veza za rješavanje ovog problema naglašavajući nerazmjer između izravne odgovornosti Lučke uprave i ministarstva s jedne strane, te nemogućnosti upravljanja rizikom s druge', navod Rathman uz napomenu da Lučka uprava intenzivno radi na oblikovanju modela rješenja. 'Pri tom smo razradili i ponudili model rješavanja odnosa s NTF – om kojeg treba provesti, no potrebna je spremnost svih nadležnih institucija da bi se oni i proveli', ističu iz Lučke uprave.

Neefikasan sustav koji košta državu milijune

Važno je spomenuti i financijski aspekt. Nepostojanjem koncesijskog ugovora sa NTF-om, kao jedine pravne osnove za njegovo korištenje prostora i obavljanje djelatnosti, Lučka uprava Ploče i RH uskraćeni su time za znatne iznose. 'Financijski aspekt je pitanje koje bi se također trebalo i moglo regulirati bilateralnim sporazumom između RH i BiH, uzimajući u obzir da eksploatacija pomorskog dobra podrazumijeva koncesijsku naknadu, a nameće se i pitanje izgubljene koristi od ove djelatnosti prethodnih godina', kaže ravnateljica Lučke uprave.

Izrazito loše poslovanje i niz nezakonitih radnji koje se vežu uz NTF svakako ne idu u prilog nedefiniranom statusu ove tvrtke čije se postrojenje prostire na čak 15 hektara zemljišta na lučkom području koje je javno dobro. Samo za napomenuti je ishod spora s DeltaGripom gdje je NTF morao isplatiti iznos od gotovo 10 milijuna EUR zbog jednostranog prekida poslovnog ugovora što je nanijelo jaku financijsku, ali i poslovnu štetu ovoj firmi. Tome treba pridodati i evidentno lošu atmosferu između rukovodstva firme i dijela djelatnika o čemu su mediji često izvještavali. 'NTF je jedan od brojnih primjera neefikasnosti u sklopu lučkog sustava i njegova slabost temeljena je na situaciji u kojoj javnim dobrom ne upravljaju institucije javne vlasti propuštajući tako afirmirati društvenu korist', tvrdi Rathman smatrajući da ova pitanja treba sustavno rješavati. 

Pred Lučkom upravom očito je veliki izazov, a pitanje je hoće li sadašnja rukovodeća garnitura uspjeti realizirati ono što nisu uspjele svi prethodni menadžmenti od osnivanja Lučke uprave Ploče.

>> KATASTROFALNO STANJE U NTF-U: Radničko vijeće traži hitne mjere od Premijera BiH