BIODIZEL PRIHVATLJIV, A TE NA UGLJEN NIJE? Musa: Sve je štetno, ali ogromne razlike postoje
Pitali smo Anu Musu za komentar na tvornicu biodizela koja će se uskoro graditi u Pločama.
'Za one koji ne znaju, biodizel je obnovljivo i biorazgradivo gorivo za motorna vozila koje se dobiva od biljnih ulja, uljane repice ili recikliranog otpadnog jestivog ulja i iz masti životinjskog podrijetla, soje, gorušice, suncokreta, palminog ulja i algi. U Pločama se planira tvornica kojoj će sirovina biti biljna ulja, otpadna jestiva ulja i životinjska mast', prokomentirala je Ana Musa te navela kako je sudjelovala u javnom izlaganju Studije utjecaja na okoliš Postrojenja za proizvodnju biodizela u luci Ploče za građane.
Sa sličnom tvornicom upoznata je i iz rodnog Vukovara. 'Od 2008.godine u Vukovaru radi tvornica biodizela na uljanu repicu i poznato mi je da do sada nije bilo nikakvih negativnih učinaka na ljude i prirodu. No, ovo što se gradi u Pločama je nešto posve drugo', kaže. S ekološke strane zbrajajući potencijalne negativne učinke, Ana Musa zadržava standardnu kritičnost prema takvim projektima. Naravno, pri tom nije izostao ni osvrt na negativne strane koji je ne ostavljaju ravnodušnom, dapače, iskazuje zabrinutost u brojnim aspektima.
Musa: Negativni aspekti biodizela su brojni
'Naravno da postoje negativnosti i ima ih mnogo! Za proizvodnju toplinske energije instalirat će se dva parna i jedan vrelouljni kotao koji će koristiti ekstra lako loživo ulje kao gorivo,a svaki kotao imat će svoj dimnjak visine 25 metara kroz koji se u zrak ispuštaju produkti izgaranja toga ulja, što me osobno užasava', kaže Musa.
'Nadalje, potrebe za vodom postrojenja za proizvodnju biodizela pokrit će se iz javnog vodovoda, što također nije dobro. Dio rubnog dijela grada će biti izložen neprestanoj buci od postrojenja za proizvodnju biodizela, u neposrednoj blizini lokacije tvornice su zaštićena područja. Radom postrojenja nastajat će otpadne tehnološke i sanitarne otpadne vode, zatim uvjetno onečišćene oborinske vode s prometnih i manipulativnih površina te iz spremničkog prostora, a prilikom ukrcaja biodizela ispuštat će se balastne vode s broda. Jako me brine i gospodarenje otpadom koji će nastajati nakon puštanja u rad, kao i kontrola toga gospodarenja, te sigurnost rukovanja opasnim plinom metanolom. U Studiji se predviđa prekoračenje emisije stakleničkih plinova, a mislim da će biti i emisije neugodnih mirisa. Sve su to jaki argumenti i razlozi protiv izgradnje ovoga postrojenja', nastavlja.
Po čemu je TE na ugljen za Musu opasnija
Za razliku od termoelektrane na ugljen, ovo je nešto s čim se, kako kaže, s ekološke strane koliko-toliko može pomiriti s obzirom na opasnost koja vreba iz moguće navedene termoelektrane.
'Kod termoelektrane na ugljen govorimo o puno većim količinama stakleničkih plinova kao i o brojnim drugim česticama koje su kancerogene i jako štetne. Pričamo o puno više zagađivača i dalekosežnijim posljedicama na čovjeka i prirodu', kaže te nadodaje da samim tim, prednosti tvornice biodizela poput, kako navodi Musa, otvaranja radnih mjesta u izgradnji i po puštanju u pogon, kao i povećani promet željeznicom, brodovima i cestom, prihod koji bi kroz doprinose dobivao i grad itd., u odnosu na moguće štetnosti koje su manje od termoelektrane, ipak imaju veliki značaj.
'Tvornica biodizela za razliku od termoelektrane na ugljen postiže kakav-takav kompromis gospodarskih potreba s negativnim stranama i kada se sagledaju pozitivne i negativne strane, uz uvjet stručnog, nepristranog i neprekidnog monitoringa, prihvatljivija je i bliža definiciji održivog razvoja, što termoelektrana na ugljen nikako nije', zaključuje Musa.