test

Evo što je dobro jesti, a što bi trebali izbjegavati ako ste se zarazili koronavirusom

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Luka Stanzl/PIXSELL
Važno je jesti uravnoteženu i raznovrsnu hranu radi održavanja mišićne mase i snage tijela, ali i jačanja imuniteta i obrane od infekcija.

U slučaju nedovoljnog unosa hrane dolazi do gubitka tjelesne i mišićne mase čime se otežava oporavak. Zato je potrebno svjesno povećati unos pojedine hrane kako bi se spriječio daljnji gubitak i povratila snaga. Poželjno je redovito pratiti tjelesnu masu. Ako se ne možete vagati, obratite pozornost na druge znakove koji ukazuju na smanjenje tjelesne mase (npr. odjeća Vam je postala prevelika), ali i gubitak mišićne snage (npr. ako Vam je teže obavljati svakodnevne aktivnosti).

Izbjegavajte rafinirani šećer, tzv. 'brzu hranu', masnu i izrazito začinjenu. 

Pokušajte slijediti sljedeće preporuke KBC-a Zagreb:

- Preporučuju se manji, a češći obroci. 

- Kako bi unijeli dovoljnu količinu proteina potrebnih za održavanje mišićne mase, uključite hranu koja je izvor proteina (meso, ribu, jaja, sir, mahunarke ili orašaste plodove) u svaki obrok.

- Kao izvor energije i vlakana birajte složene ugljikohidrate iz cjelovitih žitarica (zobenih pahuljica, prosa, ječma, heljde, kvinoje, amaranta, riže), krumpira, batata, tjestenine i kruha od cjelovitih žitarica.

- Vitamine i minerale potrebne za jačanje imuniteta unesite svakodnevnom konzumacijom barem 5 serviranja voća i povrća (svježeg ili smrznutog) - uključite sokove od voća i/ili povrća ili smoothije u prehranu kako bi lakše ostvarili preporučeni unos.

- Svakodnevno konzumirajte 2 - 3 serviranja mlijeka ili mliječnih proizvoda (posni sir, jogurt, kefir, acidofil i sl.).

- Vodite računa o odgovarajućoj hidraciji - osim vode i čajeva uključite mliječne napitke i cijeđene voćne sokove kako bi povećali energijski unos.

Ako vas muči smanjen apetit, mučnina, rani osjećaj sitosti 

Preporučuju se manji, a češći obroci (6 - 8 x dnevno).

Hrana se bolje podnosi svježa (hladna) ili na sobnoj temperaturi - konzumirajte sendvič sa šunkom umjesto termički obrađenog mesa .

Konzumirajte suhu hranu - štapiće, krekere, perece, kekse.

Konzumirajte jednostavne namirnice poput riže, jaja, tosta, tjestenine, banana, pire krumpira, posnog sira.

Izbjegavajte hranu intenzivnih mirisa.  Ograničite unos tekućine za vrijeme jela, pijte između obroka, kako to ne bi utjecalo na količinu hrane koju ćete pojesti.

Osjećaj mučnine mogu ublažiti čajevi od kamilice, matičnjaka i anisa te čaj od đumbira ili žvakanje svježeg korijena.

Izbjegavajte ležeći položaj odmah nakon jela.

Ako vas muči promjena/gubitak osjeta okusa i mirisa

Eksperimentirajte s hranom različitih tekstura i temperatura.

Pokušajte s intenzivnije začinjenom hranom, mariniranim mesom i umacima.

Prilikom pripreme hrane koristite svježi đumbir (ili žvačite svježi korijen), hren i chili kako bi potaknuli povratak osjeta okusa.

Intenzivnim mirisima pokušajte potaknuti osjet mirisa.

Održavajte higijenu usne i nosne šupljine.

Ako vas muči otežano gutanje 

Konzistenciju i teksturu hrane prilagodite svom trenutnom stanju (miksana ili jušna jela, guste povrtne juhe, variva, smoothie i sl.).

Jedite mekšu i sočniju hranu - svježu ili na sobnoj temperaturi.

Olakšajte si unos tekućine korištenjem slamčice.

Ako imate problema s kratkoćom daha 

Konzumirajte hranu kroz više manjih obroka tijekom dana, a prednost dajte visokoenergijskoj hrani bogatoj proteinima.

Odaberite mekšu i sočniju hranu, jednostavniju za žvakanje i gutanje

Ako vas muči stvaranje mukusa, odnosno sluzi

Konzumirajte mliječne proizvode poput jogurta, kefira i svježeg krem sira zbog osvježavajućeg/kiselog okusa.

Prilikom konzumacije hrane pijte manje gutljaje hladne vode ili koristite manje kockice leda nakon konzumacije mliječnih proizvoda što može spriječiti stvaranje sluzi.

Ako primjetite neželjeni gubitak tjelesne težine

Konzumirajte hranu visoke nutritivne i energijske gustoće - meso, ribu, jaja, sireve, punomasno mlijeko i mliječne proizvode, cjelovite žitarice i škrobno povrće.

Dodatno obogatite jela i povećajte njihovu energijsku vrijednost maslinovim uljem, sjemenkama, orašastim plodovima, vrhnjem, masla cem, avokadom, medom, suhim voćem.

Koristite hranjive napitke kao što su voćni frapei i smoothiji, mliječni napitci i cijeđeni voćni sokovi.  Ne preskačite i ne izbjegavajte obroke, jedite redovito i imajte više međuobroka tijekom dana.

Popularni Članci