NA DANAŠNJI DAN PRIJE 91 GODINU Nevjerojatna priča o Zeppelinu nad Dubrovnikom: Bila je to prvorazredna senzacija!

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: , Privatna arhiva Nevena Jerkovića
Dubrovnik je imao rijetku priliku pozdraviti 1929. godine na današnji dan GRAF ZEPPELIN koji je bio poznat kao do tada najveća proizvedena zračna lađa na svijetu. Putovao je iz Friedrichshafena prema Egiptu.

Piše: Neven Jerković

Na poleđini originalne razglednice putničkog krstaša CALGARIC, koju je dobio prigodom posjete brodu, naš sugrađanin pokojni gospar Antun Zago je zapisao: „ Dubrovnik 27.III 1929. u 4 sata na njemu i s njega vidio GRAF ZEPPELINA koji je preletio Dubrovnik, ali polako (samo s jednim motorom )“.

Očito je taj dan bio posebno uzbudljiv u društvenom životu Grada, jer su dolazak tako velikog transatlantika i prelet cepelina u istom danu morali u to vrijeme doista predstavljati prvorazrednu senzaciju. Ovaj je nesvakidašnji događaj zabilježio i lokalni tjednik „Narodna svijest“ u vijesti koja potvrđuje posjetu broda CALGARIC i prvi povijesni prelet Zeppelina registracije LZ-127 preko Grada iz pravca jugoistoka. Ovaj zračni div imenom GRAF ZEPPELIN poznat je kao do tada najveća proizvedena zračna lađa na svijetu, a kasnije se pokazalo i najuspješnija od svih 130 ukupno proizvedenih njemačkih cepelina. Baš te 1929.godine LZ-127 ( LZ je kratica za Luftschiff Zeppelin ) je poduzeo svoje povijesno putovanje prema Svetoj Zemlji, na kojem je prvi, a po svoj prilici i jedini put preletio i Dubrovnik.

GRAF ZEPPELIN je proizveden u Friedrichshafenu u jesen 1938., kao jedan od posljednjih u nizu ovih povijesnih zračnih lađa. Bio je dug nevjerojatnih 236,6 metara a volumen mu je bio 105 tisuća kubičnih metara. Ukupno pet Maybach glavnih pogonskih strojeva od po 550 KS omogućavali su mu zračnu plovidbu maksimalnom brzinom od 128 km na sat. U svojoj raskošnoj gondoli je mogao prihvatiti svega 20 putnika ali i 40 članova posade.

Iza LZ-127 proizvedeni su još samo legendarni HINDENBURG i GRAF ZEPPELIN II, od kojih je prvi stradao 1937. u New Jerseyu kada je živote izgubilo 37 putnika i članova posade, dok su oba GRAFA ZEPPELINA zajedno raspremljena i razrezana 1940. po osobnom naređenju Hermanna Goeringa. Zanimljivost ove zadnje generacije cepelina je i podatak da je LZ-126, prethodnik ovoga našega GRAFA ZEPPELINA, prodan američkom ratnom zrakoplovstvu gdje je pod kodnim znakom ZR-3 i imenom USS LOS ANGELES ostao u aktivnoj vojnoj službi sve do 1940.

Proizvodnju ovih divovskih zračnih brodova započeo je 1899. njemački grof Ferdinand von Zeppelin na obalama Bodenskog jezera. Osnovna ideja je ukradena od Zagrepčanina Davida Schwartza, koji nije imao ni sredstava ni tehničke potpore da svoj projekt „dirižabla“ uspješno i oživi. Namjena golemoga broda je u ratu bila vojna a u miru civilna.

Tako su u vremenu između dva svjetska rata cepelini u redovnim plovidbenim prugama povezivali europske metropole ali i prekooceanske destinacije, posebno one u Sjedinjenim Državama. Povremeno su cepelini poduzimali i putnička zračna kružna putovanja oko svijeta ali i prema nekim zanimljivim turističkim destinacijama.

Dubrovnik se nije nikada našao na trasi redovnih letova cepelina, ali je ipak jednom imao rijetku priliku pozdraviti ga baš 27. ožujka 1929. za vrijeme njegovog turističkog putovanja iz Friedrichshafena prema Egiptu, kojom je prigodom s 25 putnika ( među njima je bio i Paul Loebe, predsjednik njemačkog Reichstaga ) i 41 članom posade nadletio Mediteran i Svetu Zemlju ali kako smo vidjeli i – Dubrovnik. GRAF ZEPPELIN je napustio Bodensko jezero 25.ožujka, preletio preko Basela i dolinom Rhone stigao do Marseillea, odakle je produžio preko Corsice, Rima, Napulja, Caprija, Krete, Cipra, Tel Avia, Jeruzalema i Mrtvog mora do Kaira. U povratku leti prema Egejskom moru i Ateni, a onda preko Dubrovnika i Zagreba prema Beču i Friedrichshafenu, gdje napokon stiže nakon četiri dana putovanja i 8000 ukupno prijeđenih kilometara.

Ovaj jedini prelet cepelina preko našega Grada vratio nas je malo u prošlost putničkog letenja, u kojem je zračno putovanje nosilo sa sobom izuzetno veliki rizik, ali i neprocjenjivi užitak.

Dubrovnik je u mnogim svjetskim povijesnim događajima oduvijek bio njihovom nezaobilaznom postajom, pa je tako i ovo putovanje cepelina LZ-127 ostalo potvrdom njegove izuzetne globalne i civilizacijske važnosti. Što je zahvaljujući gosparu Zagu ipak ostalo i – zabilježeno.

A na fotografiji snimljenoj s cepelina tijekom preleta Grada lijepo se pred Lokrumom vidi i usidren brod CALGARIC.

Popularni Članci